Nasze
kolejne spotkanie z przyrodą miało odbyć się w terenie, ale ze względu na złe
warunki atmosferyczne zostaliśmy w klasie. Obejrzeliśmy film, na którym dwoje
biologów opowiedziało o przystosowaniach zwierząt do środowiska. Później
rozmawialiśmy o tym, dlaczego zwierzęta wytwarzają pewne cechy pozwalające na
poprawne funkcjonowanie w danym otoczeniu i w jakim czasie to następuje.
Próbowaliśmy odpowiedzieć na szereg pytań, np. Do czego służą pióra? Czy
każde z tych piór daje jakieś korzyści ich właścicielowi? Czy żaba
napotkana w Polsce oraz druga, w Afryce, będą wyglądały podobnie, czy zupełnie
inaczej? Czy warunki środowiska mogą kształtować żyjące w nich organizmy? Kolejnym
zadaniem było wskazanie cech charakterystycznych i podobieństw w budowie i
ubarwieniu zwierząt blisko ze sobą spokrewnionych. Wskazywaliśmy cechy, które
umożliwiają ich przetrwanie. Podczas oglądania prezentacji multimedialnej
z różnymi zwierzętami, przyczepialiśmy karteczki z nazwami omawianych zwierząt
w odpowiednim miejscu na mapie świata. Dobrze, że na każdym
slajdzie, oprócz zdjęcia i nazwy gatunku była informacja na jakim kontynencie
żyje dane zwierzę. To ułatwiło nam zadanie. Nazwy niektórych zwierząt trudno
było wypowiedzieć, np. skolopendra czy krocionóg. Dowiedzieliśmy się, że zwierzęta
posiadają cechy, takie jak odpowiednie ubarwienie: mimetyczne, ochronne i
ostrzegawcze oraz odnóża: kroczne, skoczne i pływne oraz aparat gębowy.
Wszystkie te cechy pomagają im przetrwać w danym środowisku. Wypełnialiśmy
również karty pracy, omawialiśmy je i wyciągnęliśmy wnioski.
Najważniejszym było to, że zwierzę, aby mogło żyć, musi przystosować się do
warunków otoczenia. Czekamy teraz na ładną pogodę, aby zdobytą wiedzę
wykorzystać w naturalnym środowisku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz